Kurulduğu 2004 yılından beri hızla büyüyen Facebook, Mart 2012 sonundaki verilere göre 900 milyonu aşkın kullanıcı sayısıyla şu anda dünyanın en büyük sosyal ağı. İlk başlarda yalnızca web sitesi olan Facebook, mobil teknolojilerin gelişmesiyle kendini bu alana da adapte etti. Günümüzde akıllı telefonlar ve tablet bilgisayarlar sayesinde iyice artan mobil kullanım sonucu insanların mobil Facebook sitesinde ve Facebook mobil aplikasyonlarında geçirdikleri toplam zaman, web sitesinde geçirdikleri toplam zamanı geçti. comScore’un her iki arayüzü de kullanan Amerikan vatandaşları arasında yaptığı araştırmanın sonuçlarına göre mobil Facebook’ta aylık olarak geçirilen zaman 441 dakika iken, klasik web sitesinde geçirilen zaman 391 dakikada kaldı. Ve bu durum Facebook’un başını ağrıtabilir.

Facebook, web sitesinde her bir sayfada 4-7 reklam gösterirken mobil uygulamalarında günde sadece birkaç reklam gösteriyor. Bu da biz Facebook’u web sitesi yerine mobil olarak ziyaret ettikçe şirketin çok daha az para kazanması anlamına geliyor.

Peki Facebook mobil uygulamalarında daha fazla reklam göstererek bu durumdan kurtulabilir mi?

Facebook kurulduğu ilk yıllarda sıradan bir web sitesiydi ve neredeyse hiç reklam alamıyordu. Fakat yıllar geçtikçe büyüyen Facebook, önce m.facebook.com adresi ile yeni bir mobil web site kurdu. Sonrasında iPhone, Android, BlackBerry ve akla gelebilecek her mobil cihaz için aplikasyonlar geliştirdi. Bu mobil uygulamalar ilk başlarda bize dışarıdayken Facebook’a göz atabilme imkanı sağlıyordu. Telefonlarımız geliştikçe ve buna bağlı olarak mobil uygulamalar daha da iyi bir hale geldikçe Facebook web sitesinden yapabildiğimiz –neredeyse- her şeyi mobil cihazlarımızdan da yapabilmeye başladık. Günümüzde, 18 yaş ve üstü 78 milyon Amerikalı mobil Facebook’ta ayda ortalama 7,3 saat geçirirken, Facebook kullanan toplam 160 milyon Amerikalının bu sürede web sitesinde geçirdiği ortalama zaman 6,5 saat. Bu da bize mobil uygulamalarının ne kadar geliştiğinin gösteriyor.

Facebook, artan mobil kullanımdan para kazanması gerektiğini bildiği gibi insanların ekranın çoğunu kaplayan geleneksel mobil reklamlardan nefret ettiğini de biliyordu ve Mark Zuckerberg de bu sinir bozucu bannerları kullanmak istemiyordu. Böylece Facebook farklı bir çözüm üreterek mobil Sponsored Stories’i geliştirdi.

Mart ayında başlayan bu sistem, ana sayfanızda bir arkadaşınızla ilgili herhangi bir zaman gözüken bir haberin, ilgili firmanın ödeme yapması, diğer bir deyişle reklam vermesi halinde ana sayfanızda daha uzun süre görünür olmasını sağlıyor. Yani bir arkadaşınız Sponsored Stories ile reklam veren bir markanın Facebook sayfasını beğendiğinde, bir mağazaya Facebook üzerinden check-in yaptığında veya bir oyun oynamaya başladığında bunları ana sayfanızda daha uzun süre görebiliyorsunuz.

Sinir bozucu mobil bannerlardansa bu tarz bir reklam anlayışının çok daha iyi olduğu açık olsa da bunun da fazlası kullanıcıları sinirlendirebilir. Bakalım Facebook ayarı tutturabilecek mi?

Facebook Sponsored Stories tanıtım videosu: http://www.youtube.com/watch?v=ce3P79ktpTk&

 

Referanslar:

Facebook statistics http://newsroom.fb.com/content/default.aspx?NewsAreaId=22

comScore Introduces Mobile Metrix 2.0, Revealing that Social Media Brands Experience Heavy Engagement on Smartphones http://www.comscore.com/Press_Events/Press_Releases/2012/5/Introducing_Mobile_Metrix_2_Insight_into_Mobile_Behavior