Sağlık İletişimi, Tüm Yazılar

Sağlık için beğen, takip et, etiketle, bağlan

2012’de hızla artan sosyal medya kullanımı, insanların günün herhangi bir saatinde kapı komşularından dünyanın öteki ucundaki insanlara kadar birçok kişiyle anında paylaşım yapmasını sağlıyor. Bu artış o kadar hızlı ki 2005 yılında yetişkinler arasında sosyal medya kullanım oranı %5 iken 2011 yılında bu oran %50’ye ulaşmış. Örneğin 2005 yılında 5 milyon üyesi olan Facebook, günümüzde 845 milyon ile toplam Avrupa nüfusundan daha fazla üyeye sahip. Altı ay önce 1,2 milyon üyeye sahip Pinterest’in şimdiki üye sayısı 11,7 milyon iken, bir günde Twitter’da ortalama 460.000 tane yeni hesap oluşturuluyor.

Perakende ve konaklama gibi endüstriler bu alandaki potansiyeli çabuk fark etmiş olsa da sağlık sektörü için aynı şeyi söylemek mümkün değil. PwC Health Resoursce Institute (HRI) tarafından yapılan bir araştırmaya göre hastaneler, sigorta şirketleri ve ilaç üreticileri için bu yeni interaktif iletişim şeklinden fayda sağlayabilmek mümkün.

İnsanlar artık yalnızca birkaç tuşa basarak sağlıkla ilgili herhangi bir konuda fikirlerini paylaşabiliyorlar. HRI verilerine göre tüketicilerin üçte biri sağlıkla ilgili konularda sosyal medyayı kullanıyor ve genellikle topluluk sayfalarını şirket sayfalarına tercih ediyorlar.

Tüm bu gelişmelerle birlikte beğenmek, takip etmek, bağlanmak, etiketlemek gibi kavramlar artık daha iyi bakım, daha bağlı tüketiciler, etkinlik, hatta kar artışı gibi konular için şirketlere önemli ipuçları veriyor. Bu anlamda bilinçli davranan şirketler, yeni ilişkiler kurmak için sosyal medyadan faydalanıyor.

1.060 yetişkin Amerikalı arasında yapılan PwC araştırmasına göre, tüketicilerin üçte biri sosyal medyayı sağlık konularını tartıştıkları doğal bir ortam olarak tanımlıyor. Bunun sonucunda sosyal medyanın insanlar arasında ve şirketlerle insanlar arasında olan etkileşimin doğasını değiştiren dört karakteristik özelliği ortaya çıkıyor:

  • Kullanıcı tarafından oluşturulmuş içerik
  • Topluluk olma
  • Hızlı yayılma
  • Çift yönlü açık iletişim

Tüketiciler Sosyal Medyayı Nasıl Kullanıyor?

HRI tarafından yapılan araştırmaya göre kullanıcıların %42’si sosyal medyayı sağlıkla ilgili konularda diğer kullanıcıların yorumlarına ulaşmak için kullanıyor (ör. tedavi veya hekimlerle ilgili yorumlar). %30’u sağlıkla ilgili tartışmalara katılmış, %25’i kendi sağlık deneyimlerini paylaşmış ve %20’si de bir sağlık forumuna veya topluluğa kaydolmuş.

%61’lik bir kesim sağlık uzmanları tarafından paylaşılan bilgilere güvenirken ankete katılanların  %41’i sosyal medya aracılığıyla sağlık uzmanlarıyla paylaşımda bulunmayı tercih ediyor. Bu oran ilaç firmaları için daha düşük: araştırmaya katılanların %37’si bu firmalar tarafından yapılan paylaşımlara güvenirken sadece %28’i bilgilerini ilaç firmalarıyla paylaşmaya sıcak bakıyor.

Kullanıcıların yaşı sosyal medya davranışlarını en çok etkileyen faktör olarak öne çıkıyor. 18-24 yaş arasındaki bireylerin %80’den fazlası sosyal medyada sağlıkla ilgili paylaşım yaparken, 45-64 yaş arasındaki bireylerler için bu oran %45 ile neredeyse yarıya iniyor.

Kullanıcılar, karşılığında iyi bir şey elde edeceklerse paylaşımlarının başkaları tarafından görülmesini istiyor. Araştırmaya katılanların üçte biri iyileşmek için bir yol bulabilecekleri durumda sosyal medyadaki konuşmalarının başkaları tarafından görülmesinden rahatsız olmuyor.

Sosyal medyanın bu kadar hayatımıza girmesiyle tüketicilerin artık yeni bir beklentisi var: Hız. Araştırmaya katılanların %75’inden fazlası sağlık hizmeti sunan yerlere sosyal medya aracılığıyla yaptıkları randevu başvurularına 1 gün veya daha az bir sürede, neredeyse yarısı da birkaç saat içinde cevap almayı bekliyor.

Sosyal medya insanların sağlıkla ilgili seçimlerini de etkiliyor. Örneğin, araştırmaya katılanların %45’i sosyal medyadan edindikleri bilgiler doğrultusunda başka görüşlere başvurduklarını belirtiyor; %40’ı da sosyal medyadan edindikleri bilgilerin kronik hastalıklarla mücadele etme şekillerini veya diyet ve egzersiz yaklaşımlarını etkilediğini söylüyor.

Firmalar Sosyal Medyayı Nasıl Kullanıyor?

Sağlık alanında tüketicilerin sosyal medya aktiviteleri, firmaların sosyal medya aktivitelerini gölgede bırakıyor. Her ne kadar HRI tarafından değerlendirilen 10 şirketin 8’i sosyal medyada yer alıyor olsa da, bu firmaların haftalık sosyal medya aktivitelerinin sıklık sayısı yüzlerde kalırken, aynı zaman aralığında topluluk sayfalarındaki tüketici paylaşımları, yorumları ve genel aktiviteler binlerle ölçülüyor. Bu bir haftalık sürede topluluk sitelerinin sağlık sektöründeki şirketlerden ortalama 24 kat daha aktif olduğu görülüyor. Bu tablonun oluşmasında sağlık sektöründeki firmalara uygulanan kısıtlamaların önemli bir rol oynadığını söylenebilir. Sağlık hizmeti sunan firmaların ve sigorta şirketlerinin bulunduğu kategorideki işletmelerin üçte ikisi Facebook sayfalarında (duvarlarında) kullanıcıların paylaşım yapmalarına izin veriyor. Daha sıkı regülasyonların uygulandığı ilaç firmalarının ise sadece üçte biri Facebook sayfalarında kullanıcıların paylaşım yapmasına izin veriyor. Bu doğrultuda, firmaların sosyal medya stratejilerini pazarlama ve iletişim liderleri yönetiyor. HRI’ın görüştüğü firmaların çoğu, sosyal medya çalışmalarının tek bir merkez yerine pazarlama ve iletişim departmanları tarafından birlikte yönetildiğini belirtiyor.

Sosyal medya, sağlık sektörünün yeni dahil olmaya başladığı bir mecra. Firmalar sosyal medya sayesinde tüketicileri dinlemeye başlamış olsalar da bu konuşmaları pratiğe dönüştürmüyorlar. Araştırmaya katılan eHealth Institute (eHI) üyelerinin yarısı sosyal medya verilerini işletmelerine nasıl entegre etmeleri gerektiğini bilmiyor. Kimi şirketler sosyal medya sayfalarında ortalama olarak belli bir etkileşim sayısı yakalamış olsalar da bazıları bu işin “beğen”ilmek veya “takipçi” toplamaktan daha öte olduğunun farkında.

Hastalar nasıl hissettiklerini, uzmanlar tedavi yöntemlerini, sigorta şirketleri kapsadıkları alanları, ilaç üreticileri geliştirdikleri tedavileri biliyor. Peki kim bireylerin özelliklerini tamamen biliyor? İşte tam bu noktada tüketicilerin sosyal medya etkileşimleri şirketler için önemli bir rol oynuyor. Bu yolla elde edilen veriler sayesinde hasta profilleri net bir şekilde ortaya çıkıyor, bu da hastaların daha iyi tedavi ve bakım almasını sağlıyor.

Tüm Bunlar Sağlık Sektörü İçin Ne İfade Ediyor?

  • Sosyal medyanın dahil olduğu iş stratejileri, sağlık sektöründeki şirketlerin bireylerin sağlığını daha aktif ve iyi bir şekilde yönetmesine yardımcı olabilir.
  • Sosyal pazarlama iyi bir liderlik ve doğru yatırımlarla “sosyal iş”e dönüşebilir.
  • Şirketler, sosyal medya verilerini stratejilerine etkili bir şekilde entegre etmeli ve tüketicileriyle onlara değer katan ve güvenlerini kazanan bir iletişim kurmalıdır.
  • Sosyal medya içgörüleri, ürün veya hizmetler hakkında anında geri bildirim alınmasını sağlar. Bu da şirketlerin inovasyon için yeni fikirler üretmesine yardımcı olabilir.
  • Sosyal medya verilerini operasyonlarına dahil edebilen firmalar, günümüz tüketicilerinin ihtiyaçlarını daha iyi karşılar.

Kaynaklar:

Etiketler: Dijital trendler, Pazarlama trendleri

Bunlar da ilginizi çekebilir