SEO, yani arama motoru optimizasyonunun anlamı ve uygulaması, artık omurgası haline geldiği internet dünyası ile birlikte hızla değişiyor. SEO uzmanları Google’ın içerik kalitesine, özgünlüğe, site hızına, mobil cihazlarla uyumluluğa ve aslında dürüstlüğe gittikçe artan bir önem vermesinden dem vuruyorlar. Diyorlar ki Google, eski usul hilelere başvurarak arama motorlarını kandırmaya çalışanları, Penguen, Panda, Hummingbird gibi algoritmaları çalıştırarak cezalandırıyor. Neden?

Ta ilk günden beri Google doğru içeriği bulmak istiyor. SEO uzmanı da içeriğinin bulunmasını istiyor. E, o zaman problem ne?

Gelin şuna yakından bir bakalım. İlk olarak SEO nedir kabaca onu anlayalım.

SEO süreci

Daha önce SEO hakkında genel bilgi veren bir yazı yayımlamış olduğum için burada ayrıntıya girmeyeceğim. SEO çalışması ana hatlarıyla aşağıdaki aşamalardan oluşur:

  • Araştırma: Piyasanın incelenmesi. Rakiplerin belirlenmesi ve değerlendirmesi.
  • Site analizi: Sitenin yapısı ve içeriğinin incelenmesi.
  • Planlama: Teknik değişiklikler, içerik güncellemesi, üretimi ve tanıtım stratejisinin belirlenmesi ve zamanlaması.
  • Uygulama: Teknik düzeltmeler, içerik üretimi ve tanıtım eylemlerinin gerçekleştirilmesi.
  • Raporlama, değerlendirme: Neyiz ve nerelerdeyiz?

Peki bunları kim gerçekleştirecek? Huzurlarınızda SEO uzmanı:

SEO uzmanı kimdir?

SEO uzmanı, içeriğinizle ilgili anahtar kelimelerle yapılan arama sonuçlarında üst sıralarda yer almanızı sağlamaya çalışan kişidir. Bu yönde yapılması gerekenleri belirler. Stratejiler sunar ve uygular. Çalışmaların sonuçlarını takip eder ve değerlendirir.

Bunları etkin bir şekilde yapabilmesi için SEO uzmanının arama motorlarının nasıl “düşündüğünü”, ne “istediğini” bilmesi gerekir. İşin doğrusu, bu göründüğü kadar zor bir şey değildir. Hatta burada söyleyivereyim: arama motorları kullanıcıları aradıkları, kaliteli, özgün, güvenilir ve doyurucu içerikle buluşturmayı ister. SEO uzmanına düşen de arama motorlarını kandırmak yerine internet kullanıcısını doğru, yararlı içerikle buluşturmaya çalışmaktır. Burada üstü örtülü olarak söylenen, eğer içeriğiniz yukarıda sayılan niteliklere sahip değilse, mevcut içeriği bu yönde değiştirmenin, ya da bu özelliklere sahip yeni bir içerik üretmenin de aslında SEO çalışmasının ve SEO uzmanının görev tanımının bir parçası olduğudur.

Bu bakış açısıyla yapılan çalışmalar risksiz ve kalıcı bir şekilde arama sonuçlarında yükselmeyi sağlar.

SEO uzmanı ne yapar?

Yukarıda da ucundan değinmiş olduğum gibi, SEO uzmanı:

  • Piyasayı araştırır. Rakipleri belirler ve değerlendirir.
  • Sitenizin içeriğini, yapısını inceler ve değerlendirir.
  • Web siteniz için sunucu, yönlendirmeler, hata sayfaları, JavaScript kullanımı gibi teknik tavsiyelerde bulunur.
  • İçerik oluşturma konusunda sizi yönlendirir.
  • İnternet kampanyalarınızın yönetimini yapar/destekler.
  • Sosyal medya çalışmalarınızı yönlendirir.
  • İçeriğinizle ilgili siteleri belirler. Onlarla bağlantıya geçerek tanıtımınızı yapar. Bu genellikle “backlink alımı” olarak isimlendirilen, sanal itibarınızı artırmak için sitenize dışarıdan bağlantı sağlamanın resmi ve etik yöntemidir.
  • Anahtar kelime araştırması yapar.
  • SEO konusunda bilgi, eğitim verir.

Uygun kişiyi belirlemek için dikkat edilecek bazı noktalar

SEO uzmanıyla ilgili yazılarda adet olduğu üzere, bir uzman hakkında genel bir fikre sahip olmak için sorulabilecek bazı soruları sıralayalım:

Deneyim, referans

Her konuda olduğu gibi SEO için de deneyim önemli. Ne kadar zamandır bu işi yapıyorsunuz? Kimlerle çalıştınız? Paylaşabileceğiniz örnek kampanyalar var mı?

Yöntemler

Sitenimin arama sonuçlarında yükselmesi için neler yapacaksınız? Web yöneticisi yönergelerine uyuyor musunuz? Yapacağınız çalışmaları, önereceğiniz değişiklikleri, atılacak adımları ve bunların sebeplerini benimle açıkça paylaşacak mısınız?

Ne beklemeliyim?

Yapılan çalışmalardan nasıl bir sonuç almayı umuyorsunuz? Bu sonucu almak ne kadar sürer?

Başarıyı nasıl ölçeceğiz?

SEO çalışmalarınızın sonuçlarını nasıl ölçeceksiniz? Değerlendirme kriterleriniz nelerdir? Bunları ne sıklıkta değerlendireceksiniz? Değerlendirme kriterlerini ve sonuçlarını benimle paylaşacak mısınız?

Sitemin arama sonuçlarında bir numara olacağını garanti eder misiniz?

Bu hileli bir soru! Tüm SEO camiası, aklı başında hiç kimsenin bu soruya ‘evet’ cevabı veremeyeceği konusunda fikir birliğine varmış görünüyor. İşin doğrusu uzmanı değerlendirmekten çok, haberiniz olsun da siz böyle bir şey beklemeyin diye yazdım.

Sonuç

Başta Google olmak üzere tüm arama motorları, algoritmalarını sürekli yenileyerek aradığınız şeyi zahmetsizce buluvermenizi sağlamaya çalışıyorlar. SEO uzmanı, en genel anlamıyla, sizinle arama motoru arasındaki yolu temizleyen kişidir. Sahip olduğunuz özgün, kaliteli ve doyurucu içeriğin arama motoru ve dolayısıyla ziyaretçiler tarafından bulunmasını kolaylaştırır.

Burada dikkat edilmesi gereken önemli bir konu, özgün, kaliteli ve doyurucu bir içeriğin ön koşul olmasıdır.

Etiketler: SEO

Bunlar da ilginizi çekebilir