Digitalzone16 SEO konferansı notları

20-21 Ekim 2016 tarihli Digitalzone16‘da konuşan ünlü isimlerin sunumlarından notlar: Google’ın güncel algoritması hakkında uzman görüşleri. SEO araştırması için kullanılabilecek ücretsiz araçlar. SEO’da uygulanabilecek pratik ipuçları.

Etkinliğin ikinci günü yapılan sunumlardan (SEO hataları ve çözümleri, SEO stratejilerinin ölçümü, arama motorlarının kontrolü, growth hacking, büyük projelerde ve startuplarda SEO stratejileri) notları bu yazının ikinci bölümünde bulabilirsiniz.

Judith Lewis – Anahtar kelime ve pazar araştırmasında yalnızca uzmanların bildiği teknikler

Judith Lewis’ın konuşması anahtar kelime ve konu tespiti üzerine yoğunlaştı. Lewis’in  özellikle üzerinde durduğu bir husus da insanların ne sorduğunun tespiti ve bu sorulara samimi, tatminkar, yararlı cevaplar vermenin önemi ve faydası oldu. Konuşmadan bazı başlıklar şöyle:

  • Kendi ürününüzü arayın (Mesela Yahoo answers ve Quora’da). İnsanlar ürününüze ne isim veriyor? Hangi farklı kelimeleri kullanıyorlar? İlgili kelimeleri bulmak için Adwords Anahtar kelime aracını kullanın (Bkz: Araçlar/Anahtar kelime).
  • SEO Monitor (Google ve kendi sitenizden veri alıyor), SEM Rush (Kendine ait araçları ve verisi var) gibi araçlarla rakiplerinizi inceleyin. Onlardan alabileceğiniz fikirleri geliştirin. Kendi alanınızın fikir lideri olun. (Bkz: Araçlar/SEO stratejisi)
  • Google’ı kullanarak insanların sizin ürününüz hakkında neler sorduğunu öğrenin.
  • Semantik olarak bağlantılı kelimeleri (benzer, ilgili, eş anlamlı) bulun ve onları kullanın. (Bkz: Araçlar/Anahtar kelime)
  • Farklı kaynaklardan anahtar kelime toplayın (Bkz:Araçlar/Anahtar kelime).
  • Gerçek veriyle çalışın. Farklı kaynaklardan erişebildiğiniz veriyi kullanın.
  • Listeler ve sayılar kullanın. “En iyi 5 kar ayakkabısı”, “Araba alırken dikkat edilecek 10 şey” gibi başlıklar ve içerikler daha çok trafik çekiyor.
  • Gerçek soruları cevaplayın, insanlara yardımcı olun. Doğal bir üslupla yazın. Sayfayı anahtar kelime doldurmak artık işe yaramıyor.
  • Tek arama motoru Google değil. Amazon, Ebay ve Facebook internet aramalarının önemli bir kısmını kendilerine çekiyor.
  • Google’ın algoritması İngilizce dışındaki dillerde daha zayıf.

Lewis ayrıca kendi keşfi olan bir anahtar kelime değerlendirme yönteminden de bahsetti. Bu yöntem, kelimeleri arama hacimleri ve rekabet durumuna göre kıyaslamayı kolaylaştıran bir tablo yapımından ibaret.


Yiğit Konur – Dijital pazarlama yatırımlarınızı dashboard’lar aracılığıyla kolayca ölçümleme yolları

Yiğit Konur Klipfolio kullanarak farklı kaynaklardan derlenen verilerin nasıl bir araya getirileceği anlattı. Aşama aşama Google Analytics, Adwords, Moz gibi araçların API’lerini kullanarak başka türlü erişemediğimiz derleme imkanlarına ulaşılabileceğinden bahsetti..

Konur, Google Analytics verisini, Google Sheets’te istediğimiz şekilde görüntüleyebilmek konusunda iyi bir kaynak olan, Mihai Aperghis’in Moz bloğunda yayınlanan yazısından ve bu yöntemin kullanışlılığından bahsetti.


Rand Fishkin – 2016 yılında pazarlama uzmanları Google’a nasıl uyum sağlamalı?

  • PPC (Tıklama başına maliyet) modeli düşüşte. Aramaların yalnızca %1.19’unda reklamlara tıklanıyor.
  • Trafiğin %51’i organik.
  • Aramaların %40’ında tıklama olmuyor.
  • Şu anda yaklaşık 300.000.000 aktif alan adı var.
  • En çok trafik alan 10.000 site, toplam trafiğin %62’sine sahip.
  • YouTube bir arama motorudur.

İçeriğe dair:

  • Anahtar kelime eşleştirme düşüşte. İlgili kelimeleri ve ifadeleri bularak buna göre içerik üretmek daha sağlıklı.
  • Aramayı yapan kişinin niyetini anlayıp ona yönelik içerik üretmek (searcher intent) iyi bir strateji.
  • Güzel şemalar “Görsel Sonuçlar”da daha başarılı oluyor.

UX (kullanıcı deneyimi) geliştirmeleri:

  • Kaliteli, cazip içerik
  • Hızlı sayfalar
  • Cihaza uyumlu sunum
  • Paylaşımı teşvik
  • Ziyaretçiyi tekrar gelmeye teşvik

Anahtar kelime ve ifade araştırması için kaynaklar:

Fishkin, Phil Nottingham’ın YouTube araması optimizasyonu hakkındaki yazısına referans verdi.

Rand Fishkin’in sunum slaytlarına bit.ly/keepup2017 adresinden ulaşabilirsiniz.


Wil Reynolds – Müşterinize, yöneticinize ve Google’a hitap eden bir SEO altyapısı oluşturmak

Önemli olan Google’ın değil, insanların nasıl arama yaptığıdır.

Wil Reynolds etkinliğin en güzel sunumlarından birini yaptı. İnsanları, onların ihtiyaçlarını, bunu nasıl ifade ettiklerini anlamanın mevcut teknolojik yapıyı çözmeye çalışmaktan daha önemli olduğuna vurgu yaptı.

  • Çizgi üstü reklamları inceleme SEO için yararlı.
  • Google’ın nasıl arama yaptığına daha az önem verin.
  • Önemli olan Google’ın değil insanların nasıl arama yaptığıdır.
  • Kelimeler önemlidir. Arama teknolojileri değişse de, kelimeler kalacaktır. Kelimeleri sizden kimse alamaz.
  • Arama sonuçlarını (ve zaman içinde meydana gelen değişimi) inceleyin.
  • Google önerilerine dikkat edin (Bkz: Araçlar/Anahtar kelime).
  • Meta description etiketi makineler için önemsiz ama insanlar için önemli. CTR (tıklama ortalaması) ile doğrudan ilişkisi var.
  • Infinite suggest aracını kullanarak anahtar kelime / konu fikirleri edinebilirsiniz (Bkz: Araçlar/Anahtar kelime).

Gary Illyes – Google’ın gözünden: Makine öğrenme ve Google aramanın geleceği

Google indeksini mobil öncelikli olarak yeniden düzenleyecek.

Galy Illyes’in sunumunun ana teması, SEO’ların Google’ı kandırmaya çalışmaktan vazgeçerek gerçekten ziyaretçilerin işine yarayacak içerik üretmelerinin daha yararlı olacağı idi.

  • SEO bakımından https protokolü http’den daha avantajlı.
  • 2017’de popup’lar Google gözünde mobil cihazlara uyumsuz kabul edilecek. Bu arama sonuçlarının sıralamasına da yansıyacak.
  • AMP (Accelerated Mobile Pages) en önemli özelliği hızı.
  • Google indeksini mobil öncelikli olarak yeniden düzenleyecek. Şu anda internet sitelerinin masaüstü sürümleri indeksleniyor ve bu bilgi mobil aramalarda da kullanılıyor. Planlanan değişlikten sonra sitelerin mobil sürümleri asıl sürüm olarak kabul edilecek.
  • Google Rater Guidelines, bir içeriği Google’ın gözünde kaliteli yapan kriterleri ayrıntılarıyla açıklayan bir belge. Buradan indirebilirsiniz.
  • Rank Brain, bir sayfada kullanılan dilin doğal olup olmadığını kontrol ediyor.
  • Panda, hak etmediği halde arama sonuçlarında üst sıralarda yer alan sayfaları tespit edip bunları ait oldukları konuma düşürmeyi amaçlayan bir yazılım. Bu konuda ayrıntılı bilgiyi SEM Post’un ilgili yazısından edinebilirsiniz.
  • Penguin, bir sayfaya yönelen spam bağlantıları tespit edip bunları arama sonucu sıralama algoritmasında etkisiz kılmaya yönelik bir yazılımdır. Site değil sayfa bazında çalışır.
  • 2016’da siteniz hala mobil uyumlu değilse, ciddi bir probleminiz var demektir.
  • 10x içerik artık bir zorunluluktur.

Brian Dean – Google’ın yeni sıralama faktörlerini anlamak ve doğru optimizasyonu kurgulamak

Adwords CTR (tıklama oranları) Google için bir kalite notudur

Brian Dean yakın zamanda bir milyon Google aramasını analiz ettiği bir çalışma gerçekleştirmiş. Konuşmasında sık sık bu çalışmaya referans verdi, çalışmada elde edilen verileri paylaştı.

Adı geçen çalışmanın sonuçlarına göre H1, H2 ve title etiketleri artık eskisi kadar önemli değil. Sayfaya bağlantı veren alan adlarının ve sayfanın yer aldığı alan adının otoritesi ise önem kazanıyor.

İçeriğe dair:

  • Google ziyaretçinin sayfada geçirdiği süreyi arama sonuçlarını sıralarken dikkate alıyor (long click / dwell time).
  • İçerik yazımında ‘bucket brigade’ yöntemini kullanmak ziyaretçinin sayfada geçirdiği süreyi uzatıyor. Bu yöntem, genellikle iki nokta ile biten ve ziyaretçinin dikkatini sayfada tutmasını sağlayacak kelimeler, cümleler kurmaktan ibaret.
  • Ziyaretçiyi sayfada tutmak için kullanılabilecek bir başka yöntem de APP (Agree, Promise, Preview – onayla, söz ver, örnek sun) tekniği. Bu tekniğe göre yazının başında okuyucu ile bir uzlaşma sağlanıyor. Ardından yazının içeriğinden sağlanacak fayda ile ilgili bir söz veriliyor. Sonra da verilen söze dair kısa bir örnek sunuluyor.
  • Brian Dean’in etkili içerik yazma tekniklerinin ayrıntılarını backlinko’daki ilgili yazıda bulabilirsiniz.

Anahtar kelimeler / ifadeler hakkında:

  • Adwords CTR (tıklama oranları) Google için bir kalite notudur. Bu not benzer META etiketlerinin arama sonuçlarındaki performansına dair önemli bilgiler verir.
  • Anahtar kelime araştırmasında eşanlamlı ve semantik olarak ilişkili kelimeleri dikkate alın. Google bunları anlıyor.
  • LSI Keyword Generator anahtar kelime çalışmasında kullanılabilecek yararlı bir araç (Bkz: Araçlar/Anahtar kelime).

Cosmin Negrescu – Anahtar kelimelerden konu başlıklarına semantik bir yapı oluşturmak

Cosmin Negrescu sunumunda SEOmonitor’e bir ek olarak geliştirdikleri Topic Explorer hakkında konuştu (Bkz: Araçlar/Anahtar kelime). Topic Explorer’la ilgili vurguladığı konulardan bazıları şunlardı:

  • 1 milyar semantik bağlantı
  • Türkiye için yapılmış en kapsamlı indeks
  • Anahtar kelimelerden konulara geçiş imkanı
  • Pazar araştırma imkanı
  • Performans takip imkanı

Tom Antony – Distilled’daki A/B testlerinden neler öğrendik? Neleri iyileştirmeliyiz?

Tom Anthony konuşmasında, Google’ın sıralama etkenlerinde insanların önemli bir yeri olduğunu vurguladı.

A/B test ve site optimizasyonu için kullanılabilecek araçlar

Anthony konuşmada Mark Edmondson’un çeşitli programlarına referanslar verdi.


Araçlar, siteler

Google, arama kutucuğuna metin girerken konuyla ilgili yüklü miktarda ipucu veriyor.
Google, arama kutucuğuna metin girerken konuyla ilgili yüklü miktarda ipucu veriyor.

Anahtar kelime

  • Google öneriler
  • İlgili aramalar (Google arama sonuçlarının sonunda)
  • Google Anahtar Kelime Planlayıcı – Adwords kullanıcılarına yönelik, anahtar kelime bulmak ya da değerlendirmek için bir araç.
  • Topic Explorer – Anahtar kelime ve konu araştırma aracı. Ücretsiz.
  • keywordtool.io – Google’ın Anahtar Kelime Planlayıcısına bir alternatif.
  • keywordshitterpro.com – Google Anahtar Kelime Planlayıcısına bir başka üçretsiz alternatif.
  • Infinite Suggest – Hiç bitmeyen Google önerisi anahtar kelimeler. Ücretsiz.
  • LSI Keyword Generator – Verdiğiniz kelime ile ilgili anahtar kelimeler buluyor. Bazı tahmin edilebilir sonuçlar yanında sürpriz -alakasızlığa varacak kadar- öneriler de yapıyor.
  • searchintent.co.uk – Kullanıcı aramalarının anlamsal bağlantılarını görselleştiren bir site. Türkçe’de zayıf.
Google arama sonuçlarının en altında, yapmış olduğunuz arama ile ilgili bulduğu aramalardan örnekler veriyor.
Google arama sonuçlarının en altında, yapmış olduğunuz arama ile ilgili bulduğu aramalardan örnekler veriyor. Bu SEO araştırmaları için oldukça değerli bir kaynak.

SEO stratejisi

  • Google trends – Google üzerinde yapılan aramaların zamana göre değişimini görselleştiren bir araç.
  • SEMrush: SEO amaçlı rakip analizi için veri.
  • SEOmonitor: SEO trafik ölçüm ve tahmini.
  • MOZ – Çevirimiçi pazarlama çözümleri
  • Aherfs – Bağlantı ve anahtar kelime takibi

Optimizasyon / Test

  • Optimizely – Web siteniz için test, kişiselleştirme ve öneri çözümleri
  • Adobe Target – Web sitesi test etme ve kişiselleştirme

Visual Website Optimizer – Web sitesi test etme